2010-11-18

Jajjamen vad jag knådade!

Jag läste i morse i ICA-tidningen Buffé att man ska ha en rejäl maskin när man bakar. Den får gärna kosta minst 3000 kr. Min är en elvisp från Ullared för dryga 100 kr. Jag köpte den som var näst billigast. Degkrokarna är så korta att dom inte når ner i min största bunke (men det går bra att göra degen i en mindre bunke men då får den jäsa på bordet annars sväller det över).

Det står i manualen att den får max köras i tio minuter. I går gick den i nästan en kvart. Jädrar vad den fick slita! När degen var som modellera var den jättevarm och luktade lite skumt. Den fick kyla av sig. Utomhus! Jag vågade inte ha den inne.

Så nog blev degen knådad alltid!! Och så blev bullarna goa oxå!

Men (det kommer alltid ett men) jag tycker dom smakar för lite krydda. Och ändå hade jag i mer kardemumma än i receptet och jag tyckte jag dönade med kanel. Jag får väl döna ännu mer nästa gång!!

Om nu elvispen funkar nästa gång...


Bagaren
stinA

2 kommentarer:

  1. jag brukar ha 30g kardeumma per liter degvätska, då smakar de massvis :-)

    SvaraRadera
  2. Det stod oxå i Buffé. Att man skulle väga allt och inte mäta. I mitt recept står det 2 tsk. Och jag har 5 dl mjölk. Får väl hem och väga det då!!

    SvaraRadera