2010-08-16

Mina pelargoner

Zonalpelargon
Förra året köpte jag två pelargoner på rea. Dom var så tacksamma. Krävde ingen skötsel och bara blommade och blommade.

I år köpte dom tidigare på säsongen och pysslade om dom mer. Dom är minsann inte lika tacksamma...

Men jag är fast i pelargonträsket!

Hängpelargon Tomke (antagligen en kopia på Tom Cat).

Så i år hade jag tänkt att övervintra dom. Men hur? Söker man på nätet känns det som om det finns lika många olika sätt som pelargonmänniskor. Ljust eller mörkt. Varmt eller kallt. Jord eller barrotade. Klippa ner eller inte. Det finns för många alternativ helt enkelt.

Så jag tog mitt sunda förnuft och kokade ihop hur jag kan och vill göra. Dom ska förvaras i garaget på en hylla vid ett fönster med extra växtbelysning. Att komma ihåg att vattna är jobbigt så jag ska köpa en underbevattningsbricka med kapilärmatta. En vanlig vinter blir det +5 grader i garaget som minst. Blir det en kall vinter får jag hitta på nån bra isolering. Dom ska planteras i lerkrukor och jord blandad med minileca*. Det för luftcirkulationens skull. Alla blommor, knoppar och spretiga grenar klipps av.

*) En kollega sa att det kunde vara svårt att hitta minileca. Men det borde gå bra att krossa dom vanliga tycker jag.

Vit Mårbacka

För precis två veckor sedan tog jag sticklingar. William hjälpte till att rengöra krukor och fylla på jord och vattna. Han var mycket duktig! Jag skar av så långa skott som möjligt, 6-7 cm. Bröt av de nedersta bladen genom att dra bladen nedåt. Jag drog även loss de små bladflärparna. Sparade 2-4 blad på skottet. Sen stack jag ner dom i ca 6x6 cm krukor med såjord. Vattnade. Dom har stått ute sen dess. På nätterna har dom fått tak över sig. Man ska planera om dom när dom rotat sig. Det borde dom ha gjort om två veckor. Då ska jag plantera om dom. När det blir risk för frost tar jag in dom. Alla knoppar som bildas tar jag bort så kraften går till själva plantan istället. Dom får stå i fönstret vid matbordet. Det är antagligen alldeles för varmt och för lite ljus men det är värt att prova.

Mina sticklingar.

Så får vi väl se till våren vilka som överlevt och inte!

När våren och ljuset kommer i mars planterar jag om dom. Huruvida dom ska klippas har jag inte bestämt mig om än. Det beror väl lite på hur dom ser ut. När skotten är 10-15 cm ska dom toppas, det ska bara vara att skära av toppen så bildas nya skott. De första knopparna ska jag ta bort så plantan blir större istället. När värmen börjar komma får dom dagtid flytta ut på framsidan där det inte är så soligt. I våras flyttade jag dom ut och in i en vecka, sen fick dom klara sig ute. Efter ytterligare nån vecka planterar jag dom i de stora blåa krukorna.

Från höger Torsång, en 100 år gammal pelargonsort från orten Torsång i Dalarna, två zonalpelargoner.

Det var min pelargonplan det!! Jag hoppas att den blir bra. Nu ska jag bli medlem i Pelargonsällskapet!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar