2010-08-19

Kaktus Svensson


Den här kaktusen heter Henrik Svensson efter en projektledare på jobbet. Han och jag kom städigt ihop oss om allt. En dag när det var ovanligt taggigt mellan oss köpte jag kaktusen. I början bodde den på jobbet, sen fick den flytta hem. Den har glömts bort i nåt rum bakom en gardin många gånger. Nu senast tror jag inte den fått vatten på tre månader, minst. När jag tog tag i plastkrukan gick den sönder, förstörd av sol och torka.

Först fick den stackarn en rejäl dos med vatten. Bara det gjorde att dess rynkor försvann. Sen ny kruka och ny jord. Och att få komma ut har gjort den gott. När kylan kommer ska jag ta den till jobbet.

Den riktiga Henrik Svensson sitter två rum bort. I januari när jag började jobba igen så fickjag tillbaka samma olustkänslor i kroppen när jag hörde hans steg i korridoren. De två Henrik Svenssonarna kanske borde mötas? Undrar vem som är mest taggig...

1 kommentar: