2010-12-19

Pelargoner

Så här strax före jul får jag för mig att surfa på pelargoner. Rockdala har öppnat sin pelargonsticklingsförsäljning för säsongen. Jag vill genast köpa!

Frågan är bara om jag verkligen har plats för dom. Jag har ett gäng med orchidéer. Dom bara står där, dom stackarna. Ska jag verkligen slänga dom för att få plats med fler pelargoner?

Mina egna pelargonsticklingar som jag tog i sommras står i sovrumsfönstret och trivs. Lite, lite vatten ibland. Inget extra ljus. Ett par stycken har jag klippt av lite på. Vrider på dom så dom ska växa jämt.


De "stora" pelargonerna står i en mörk klädkammare där det är ca tolv grader. Idag har dom fått en lampa och lite omhändertagande. Vet i 17 om dom trivs, men dom lever i alla fall.


Nåja, hur gärna jag vill ha hem en rosenknoppspelargon så får det väl vänta. Skriver upp i min almanacka att jag ska köpa i slutet av januari, det är nog lagom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar