2010-12-06

Nu kommer jag in i pysselrummet med tofflorna på!

Det finns tre stadier på mitt pysselrum (även kallat bösrummet, skräprummet, förrådet med utsikt):
Stadie 1: Kan gå in där med tofflorna på. Dvs en ganska bred gång finns genom hela rummet.
Stadie 2: Kan gå in där i strumplästen. Dvs det finns en smal gång, men jag måste lyfta ordentligt på fötterna för att kliva över saker.
Stadie 3: Kan inte gå in där alls. Dvs tvärstopp, och det är tur att sakerna inte rammlar ner när man stänger dörren så dörren blockeras.

(Att gå in där och bara börja pyssla utan att städa i många timmar först existerar inte just nu så det ingår inte i de tre stadierna. "Tänk och gör lite (vilket är bättre än inget), så känns det inte överväldigande" är mitt motto just nu.)

I går gjorde jag ett ryck i pysselrummet. Det gick från stadie 3 till stadie 1 på mindre än en timme!!!

När jag gjort ett första grovröj och det var dax för mer pilliduttsorterande slutade jag. Inte för mycket på en gång. Och jag skulle ju orka ta hand om allt jag vräkt ut ur rummet oxå. Saker som skulle bäras till rätt ställe, saker som skulle slängas och saken som skulle fotograferas för att säljas. Så allt det gjorde jag klart. Sen tog jag en paus. Det ska man säger FlyLady.

Men inte kunde jag sitta still så länge. På nästa projekt. Samma sak här. Körde ett grovröj och konstaterade att jag måste röja på två andra ställen först innan jag kan göra klart. Så det jag lyckades sortera ut (vilket var väldigt mycket) hamnade på sin rätta plats (det mesta var papperinsamlingen). Och sen paus.

Sen blev det lite plockande här och där.

Jag skulle kanske börja klocka mig själv. FlyLady säger att man bara ska göra saker en viss tid, en ganska kort tid. Och det är ju bra för det är alldeles för lätt att tröttna och lämna stället i nästan värre skick än innan bara för att jag inte orkar göra klart.

Det blev inte skräpigt på en dag (det kanske var två...) och blir inte heller rent på en dag.


Små steg!
stinA

1 kommentar:

  1. Att klocka låter som god idé, det ska jag tänka på. Jag börjar med att riva i allt sen tröttnar jag och då ser det ännu jävligare ut;-)

    SvaraRadera